woensdag 2 maart 2011

Een wandeltochtje door De Hunze op vrijdag 25 februari 2011

door Paul Marius Borggreve

Op vrijdag 25 februari ging ik op een klein proeftochtje door de wijk De Hunze in Groningen, waar ik woon. Mijn missie: al het zwerfafval fotograferen dat op ongeveer 1 meter van het looppad ligt. 

Ik begin aan Rietveldlaan 13 te Groningen loop naar het Van Ravensteijnpad, steek de Berlageweg over naar de Popdijkemaweg, sla rechtsaf het kleine wijkparkje in, kom uit bij de Ulgersma weg ga rechstaf, dan weer rechts Heerdenpad, en loop dan weer vanzelf via Wijdeveldstraat de Rietveldlaan binnen. In totaal ongeveer 1750 meter. 
Het fotograferen blijkt onbegonnen werk. Ik ben aan tijd gebonden, namelijk een klein uur. In dat uur maak ik 180 foto's. Ik leg naar schatting ongeveer een kwart vast van wat er zoal aan zwerfvuil ligt.
Ik maak praatjes met twee buurtgenoten. Een buurman met een hond merkt op dat het wijkparkje laatst is opgeruimd toen er gesnoeid werd. Daarvoor schenen er hele vuilnishopen te liggen. Een andere buurvrouw, net nieuw in de wijk, was opgevallen dat er in dit stukje stad zoveel ligt. 
Is De Hunze exemplarisch voor de stad Groningen, vraag ik mij af. Er is natuurlijk een school in de buurt en een drukke fietsroute, maar het is ook een wijkje voor de gegoede middenklasse en dat zijn over het algemeen heel brave burgers met het beste voor. Hoe zou het elders zijn?

In ieder geval negen markante bermbewoners:








 .

1 opmerking:

  1. 180 foto's! Ernstig! En dan te bedenken dat als het niet opgeruimd zou worden...dan leven we in een vuilnisbelt... Dat zag ik in India en dan met die hete temperaturen. Niet best!

    Mij valt me op de bestrating die onder geplakt is met kauwgom. Hoe lelijk het alles maakt.

    BeantwoordenVerwijderen